Ezel

Donkey

Naam: Donkey

Geslacht: M

Geboortejaar: 31 januari 1983 ( 36 jaar oud)

Op de Oosterhoeve sinds: 2010

Donkey is het oudste dier op de Oosterhoeve. Voor hij naar de Oosterhoeve kwam had hij een thuis ergens op een boerderij. Maar toen de leeftijd van zijn vorige eigenaren in de 80 liep werd de zorg voor een ezel hen wat te veel. Zij brachten hem naar het ezelrusthuis, van waaruit hij een passend plekje bij de Oosterhoeve kreeg toegewezen.

Inmiddels is Donkey in mensenjaren zelf ook de 80 gepasseerd. En daarbij horen allerlei ouderdomskwaaltjes: hij is slechtziend, hoort niet meer zo goed, loopt niet meer zo makkelijk als vroeger. Hij moppert wat vaker. Maar ondanks alles weet hij nog steeds prima zijn weg te vinden. Hij weet precies waar zijn stal is, waar zijn eten staat, en hij herkent zijn verzorgers vanaf een afstand (als we hard genoeg zijn naam roepen zodat hij ons kan horen). Hij leeft op van innig contact en vind het het allerfijnst wanneer we naast hem komen zitten en tegen hem praten. Ook het paard Joel heeft zich over hem ontfermd en wijkt niet van zijn zijde. Joel begeleid Donkey overal heen, en zij aan zij wijst hij Donkey de beste plekjes in de wei om te grazen.