Ganzen

Witje

Naam: Witje

Geslacht: V

Geboortejaar: 2002 ( 17 jaar oud)

Op de Oosterhoeve sinds: 2002

Toen Witje bij ons op de boerderij kwam was zij letterlijk nét uit het ei gekropen. Ze kwam bij mensen vandaag die het leuk vonden om ganzeneieren uit te broeden, maar die zich op het moment dat ze uitkwamen eigenlijk beseften dat ze helemaal geen plek voor ganzen hadden.

Inmiddels is Witje een oude oma, die al langer op onze boerderij leeft dan menig schaap of geit. De leeftijd heeft inmiddels ook wat sporen nagelaten: ze loopt niet meer zo soepel en een van haar vleugels hangt er wat gehavend bij. Maar dat doet niets af aan haar praatjes! Ze eet het liefste uit onze hand, en wacht dan netjes op haar beurt omdat ze geen ruzie met de andere ganzen wilt maken. Je ziet haar nooit alleen, ze is altijd binnen een meter afstand van haar twee ganzenvrienden!

Henk

Naam: Henk

Geslacht: M

Geboortejaar: Onbekend (minstens 10 jaar oud)

Op de Oosterhoeve sinds: 2009

Henk komt samen met gans Kleintje van een groot landgoed, waar zij weg moesten omdat de eigenaar het land verkocht had en geen plek meer had voor hen.

Hoe oud Henk precies is weten we niet, maar hij is al sinds 2009 op de Oosterhoeve en dus ook al echt een man op leeftijd te noemen. Henk voelt zich verantwoordelijk voor zijn twee ganzenvrienden en beschermt ze tegen alles wat in de buurt komt. Behalve tegen ons, want ons vertrouwt hij. Ook Henk zie je nooit alleen, hij is altijd binnen een meter afstand van zijn twee ganzenvrienden!

Kleintje

Naam: Kleintje

Geslacht: M

Geboortejaar: Onbekend (minstens 10 jaar oud)

Op de Oosterhoeve sinds: 2009

Kleintje komt samen met gans Henk van een groot landgoed, waar zij weg moesten omdat de eigenaar het land verkocht had en geen plek meer had voor hen.

Hij doet zijn naam eer aan; hij is duidelijk een stukje kleiner en sierlijker dan de anderen. Hij lijkt een stuk jonger dan Henk en Witje, maar we weten van Kleintje niet precies hoe oud hij is. Maar hij is al sinds 2009 op de Oosterhoeve dus zeker geen jonkie meer!

Kleintje kijkt het liefst de kat uit de boom en laat zich maar al te graag beschermen door zijn grotere en stoerdere ganzenvrienden. Als je hem eten geeft pakt hij het altijd heel voorzichtig en zorgvuldig aan met zijn snavel, alsof hij zijn best doet om ons geen pijn te doen. Kleintje wijkt nooit van de zijde van zijn twee ganzenvrienden, hij volgt zijn grote broer en zus overal waar ze gaan!